Darmowa dostawa już od 299 zł!

Kategorie bloga
Nowości w sklepie doti doti
Plakat Koparka Gąsienicowa
Plakat Koparka Gąsienicowa
79,00 zł
Plakat Japoński Sen
Plakat Japoński Sen
79,00 zł
Plakat Egzotyczna Historia
Plakat Egzotyczna Historia
79,00 zł
Plakat Deszczowy Las
Plakat Deszczowy Las
79,00 zł
Plakat Mrówka
Plakat Mrówka
79,00 zł
Plakat Szerokiej Drogi
Plakat Szerokiej Drogi
79,00 zł
Plakat Moja Kamienica
Plakat Moja Kamienica
79,00 zł
Plakat Drzemka Niedźwiadka
Plakat Drzemka Niedźwiadka
99,00 zł
Rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka
Rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka

Rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka

Komunikacja jest naturalną potrzebą każdego człowieka od momentu przyjścia na świat.

Najnowsze wyniki badań pokazują, że dziecko uczy się języka ojczystego już w brzuchu mamy. Po urodzeniu rozpoznaje znaną sobie melodię, intonację, uspokaja się przy znanych brzmieniach.

Etapy rozwoju mowy

W rozwoju mowy możemy wyróżnić 4 główne etapy:
1. Okres melodii (0-1. r.ż.)
2. Okres wyrazy (1-2. r.ż.)
3. Okres zdania (2-3. r.ż.)
4. Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7. r.ż.)

W niniejszym artykule zatrzymamy się na pierwszym etapie, czyli okresie melodii.

Okres melodii – pierwszy etap rozwoju mowy

Okres melodii zazwyczaj postępuje równolegle z rozwojem fizycznym i tak:
- fazie głużenia odpowiada umiejętność unoszenia głowy,
- gaworzeniu – umiejętność siadania,
- pierwszym wyrazom – pozycja pionowa, stawanie na nóżki.

Okres melodii rozpoczyna się wraz z przyjściem dziecka na świat. Około 2-3. miesiąca życia niemowlę zaczyna głużyć. Jest to odruch bezwarunkowy, podobnie jak płacz, co oznacza, że dziecko nie zdaje sobie sprawy z wydawanych przez siebie dźwięków. I tu ciekawostką jest fakt, że głużą także dzieci niesłyszące.

Głużenie (gruchanie) polega na wytwarzaniu dźwięków, które swym brzmieniem przypominają samogłoski i spółgłoski np.: uuuuuuuuuu, auuuuuuuu, grrrrrrr (często pojawiają się dźwięki gardłowe i tylnojęzykowe).

Około 6. miesiąca życia dziecka głużenie zamienia się w gaworzenie polegające na powtarzaniu i naśladowaniu dźwięków. W tym czasie pojawiają się ciągi sylab np. babababa, dadada, mememe. Podczas zabawy dźwiękami dziecko wytwarza niemal wszystkie samogłoski oraz sporo spółgłosek: p, b, m, n, t, d, ł.

Z czasem gaworzenie zaczyna przypominać mowę, dziecko naśladuje melodię, intonację i tempo języka. Możemy wówczas wyróżnić ciągi sylab składające się z różnych spółgłosek i samogłosek np.: jejejedaa, mabebemedu. Stąd już krok do pierwszych samodzielnie wypowiedzianych wyrazów, które mają odpowiednie znaczenie np.: da, mama, tata, mi (miś), am (jeść), pi (pić). Oczywiście mowę poprzedza rozumienie (słownik bierny, który jest znacznie szerszy od słownika czynnego, którym posługuje się dziecko), czyli kojarzenie wyrazów z właściwymi przedmiotami, osobami. Dziecko reaguje wówczas na swoje imię oraz proste polecenia.

Około 9. miesiąca dziecko uczy się bardzo ważnej z punktu widzenia komunikacji czynności, mianowicie wskazywania palcem. Gest ten oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego to bazowe aktywności dziecka, które świadczą o prawidłowym rozwoju. Gest wskazywania palcem to początek dialogu z drugim człowiekiem, to pierwsze pytanie dziecka, które może brzmieć: Mamo, co to? Kto to? Może mieć również funkcję prośby: Chcę się pobawić tamtą zabawką. Podaj mi ją lub Spójrz, to mnie interesuje. Jest również odpowiedzią na pytanie: Gdzie miś ma oko? Gdzie tata ma ucho?

Dziecko, które zaczyna pokazywać palcem, jest gotowe, aby uczyć się języka i używać intencjonalnie słów. Zaczyna przyciągać naszą uwagę, pojawia się tzw. pole wspólnej uwagi. Dziecko jest w stanie inicjować relacje trójstronne: dziecko, mama i przedmiot/czynność.

Od 12. miesiąca życia dziecka rozpoczyna się niezwykle dynamiczny rozwój mowy dziecka.


Jak wspierać rozwój mowy dziecka w pierwszym roku życia?

1. Jak najwięcej mówić (stosować tzw. kąpiel słowną), opowiadać dziecku o każdej wykonywanej aktywności w ciągu dnia, komentować to, co robimy i co robi dziecko, dajmy doświadczać wrażeń zmysłowych, chociażby poprzez dotyk. Pamiętajmy, aby mówić do dziecka wyraźnie, starajmy się unikać zdrobnień.

2. Słuchać – obserwujmy dziecko, wchodźmy z nim w interakcję, podążajmy za nim.
Budujmy w naszym maluszku chęć komunikowania się, wyrażania swoich potrzeb. Nie przerywajmy dziecku, nie kończmy za nie wypowiedzi.

3. Czytać – czytajmy książeczki, pokazujmy, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach.

4. Śpiewać, mówić wierszyki i wyliczanki.

5. Naśladować odgłosy z otoczenia, np. zwierząt czy pojazdów.

6. Ćwiczyć dłonie, czyli tzw. zabawy paluszkowe.


Nauka mowy niemowlaka – ćwiczenia

W 1. roku życia dziecka stymulujemy rozwój mowy niemowlęcia głównie poprzez zabawę: bawienie się z naszym maluszkiem, wchodzenie w interakcję, doświadczanie otaczającego świata wszystkimi zmysłami.

W okresie głużenia bawmy się, naśladując mowę dźwiękami, które na razie są nieartykułowane. Zatem bawmy się z dzieckiem, mówmy głosem spokojnym, pogodnym. Pamiętajmy, iż najlepszymi ćwiczeniami stymulującymi rozwój dziecka są bycie z nim, mówienie do niego, słuchanie, odpowiadanie i komunikowanie się.

...


Bibliografia:

Czaplewska E. Milewski S., Diagnoza logopedyczna, Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012.

Skałabnia B. Jeżewska-Krasnodębska E., Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty, Kraków 2017.

...

Autor:

Anna Pacałaty, logopeda, pedagog specjalny

Logopeda, pedagog specjalny, pedagog wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta ręki i zaburzeń motoryki małej. Mama dwóch córek 19-letniej Julki i 15-letniej Zuzi, dziewczynki z niepełnosprawnością sprzężoną.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl